Regulació del Benestar Animal

Mireia Mollà. Consellera d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergência Climática i Transició Ecològica

Hem presentat a la societat valenciana un proyecte de regulació del benestar animal que substituirà l’actual llei del 94 de Protecció dels Animals de Companya i que suposa un nou instrument legal de caràcter integral per  garantir alts nivells de protecció, benestar i tinença responsable dels animals de companyia.

Un primer element important és la nova nomenclatura que dota als animals de companyia de la condició de  esseres sensibles i reconéix la seua individualitat al mateix temps que deixa de referir-se al “amo” o  poseedor que substitueix per “persona responsable”.

Hi ha que ressaltar que la normativa estatal no compta amb regulacions específiques sobre els  animals de companyia, una tasca que ha estat assumida -davant el buit normatiu estatal- per les  administracions autonòmiques.

Quina és la finalitat de la nova Llei?

• La protecció i benestar dels animals de companyia i l’afavoriment d’una responsabilitat i  una implicació més elevades de les administracions, així com una conducta més cívica  imcompassiva de la ciutadanía en la defensa dels drets reconeguts per la llei i la preservació  dels animals independentment de les seues circumstàncies o del lloc en que es troben.
  • Aprofundir en les mesures educatives i de conscienciació social per a un tractament digne  dels animals de companyia.
  • Reforçar l’actuació de les administracions en la tutela dels drets dels animals de companyia i  l’enduriment del règim sancionador. Dins d’aquest objectiu l’avantprojecte reconeix la  competència sancionadora que ha de ser exercida amb rotunditat.

Principals novetats que contempla la nova llei

• “Sacrifici zero”. Aquesta és una de les novetats més importants que comporta la nova llei.  Fixa la obligatoritetat del sacrifici zero, amb un temps d’adaptació per als municipis, i  estableix el control problacional mitjançant dos eines: la prevenció de l’abandonament i  l’esterilització.
  • Dins de la prevenció de l’abandonament inclou mesures concretes com la prohibició de  donar animals com a premi o regal de recompensació o reclam publicitari, així com la venda  o donació a menors de 18 anys i incapacitats jurídicament. Així mateix es permet crear  fòrmules de servei públic d’adopció.
  • L’esterilització d’animals abandonats o rodamons, d’aquells d’espècie canina no controlats i  de les colònies felines, s’estableix com altra de les mesures de control poblacional  orientades al sacrifici zero i a l’erradicació de l’abandonament.
  • Estableix la prohibició d’espectacles circenses amb animals, fires i d’altres (amb l’excepció  dels espectacles taurins). Aquesta mesura ja es va aprovar a través de la Llei de Mesures  però ara s’inclou dins del marc legal i s’acompanya també de la prohibició de: Exposar els  animals en vidrieres comercials.
  • El carácter de “Tinença responsable” no només fa referència al maltracte, l’abandonament o  el dany físic sobre l’animal de companyia sinó que reflecteix un ample articulat que regula l’espai, la adequada alimentació i hidratació, la sociabilització…les condicions de vida de  l’animal.
  • Les sancions pugen. Multes de 100 a 45.000 euros que tenen un caràcter finalista: aniràn  destinades a actuacions de protecció del animals.
  • S’incorpora la la formació obligatòria de les persones i voluntaris que treballen en centres  relacionats amb els animals de companyia i dels agents públics que dins dels seu treball es  relacionen amb aques tipus d’animals.
  • Es contemplen i regulen figures extenses a la nostra societat com ara la de les cases  d’acollida, el que suposa un reconeixement més flexible, versàtil i adaptat als temps dels  “Nucliz Zoològics dels Animals de Companyia”
  • Dona empara legal als Ajuntaments per a regular el nombre d’animals de companyia en els  habitatges amb la suficient flexibilitat i proporcionalitat.
  • La llei assenyala un màxim de 5, que podrà ampliar-se pels Ajuntaments en funció d’exios  principis de flexibilitat, però que en tot cas a partir de 14 l’espai haurà de comptar amb el  Registre de Nucli Zoològic.
  • Els Ajuntaments també podràn aplicar una taxa associada als serveis d’acollida, cria i  tinença per al finançament municipal d’aquestes tasques.

La creació amb ús censatari del Registre Supramunicipal d’Identificació d’Animals de Companyia  de la Comunitat Valenciana ja estava recollita en la antiga llei peró ara s’assenyala la voluntat  manifesta del registre per a millorar la traçabilitat dels animals i dels seus responsables legals per  assolir l’erradicació de l’abandonament o almenys la depuració de responsabilitats. La tracabilitat  s’estén també als animals abandonats fins a la seua adopció.

mgonzalezm91